Wednesday, May 11, 2011

Animatic StoryBoard

Salam Malaysia.... Salam 1 Malaysia... Kali ni aku nk Cite sket tentang 'Animatic Storyboard' yg pernah aku create suatu ketika dahulu... Yang mane ketika itu masih D' Alam pengajian... He3...

Ape itu 'Animatic Storyboard'..?... Ia adalah salah satu cara penyampaian jalan cerita dalam bentuk storyboard yg di animatedkan atau bleh gak kite sebut papan cerita yg ade sedikit pergerakan visual. Storyboard ni plak adalah lakaran bagi sesuatu cerita yang ingin disampaikan... 'Animatic Storyboard' nih bleh d'sampaikan dalam pelbagai konsep, antaranya ialah setiap perubahan scene hanya dengan menggunakan transition dan ia juga bleh D'sampaikan dlm bentuk lakaran ringkas bergerak... Seperti yg Aku Upload kat bawah ni plak adalah dalam bentuk 'Comic Strip'. Iaitu Setiap jalan cerita menggunakan layout komik.

video

Aku Create ni adalah utk Idea yg pernah aku Proposed kat Company Asadi... Tp d'orang letak harge rendah sangat, so aku taknak jual, pastu nk suruh aku join kerje ngan D'org... Tp mase tu aku tak berminat sangat coz aku sorang jea melayu n study pon x habes lagi...

So, berbalik pade crita utama... Sebelum nk jadi 'Animatic storyboard' nih, cam biasela... kene wat 'Brain Storming' dulu... Perah kepala hotak aku yg berjambul ni... Kene cari concept, n then wat sketches... dari character, background n then sampailah kepada simple 'storyboard'... Pastu kenela create komiknyer layout plak... Software yg aku gunekan adalah Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Macromedia director, Macromedia Flash MX, autodesk 3d Max Vers.5, 3D Strata, Adobe Audition, Sony Vegas ngan Movie Maker... Perrggghhh... byak gile software yg aku gune... Ape yg aku suke sangat coz bende nih aku dpt siapkan dalam mase lebih kurang 3 hari saje... Macam tak percaya... Tapi mate jangan cakapla... MEMANG RABAK... klu mintak wat lagi dalam mase camtu, Tobat aku taknak... So, jadi la 'ANIMATIC STORYBOARD'.... Ha3...

3 comments:

  1. hua.,.. bese nye kalau keje die tough.. yang masuk pon berat jugakk.. hehehhe ... new here... follow you

    ReplyDelete
  2. owh..sifu..
    animatic nihla yg membuatkan semua org resah gelisah tau..takut sbb hebat sgt ok..xde sape pun leh challenge masa tuh..skrg pun ader ke yg leh challenge?..he3..
    love u muahhhh24...

    ReplyDelete
  3. k a k L a m p: Berat mate memandang, berat lagi bahu yang memikulnyeeer... He3... Thank's ;)

    Nikisa Izas: Ala... Jgnlah terlampau memuji... malu ah ding dong... takde ape pon yg bagus... biase2 jea.. sekadar hasil karya dari insan yg penuh dengan perasaan ingin mencuba... Ha3... ;) Love u 2...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...