Friday, October 7, 2011

Revolusi Sebuah Blog - Giorgio Izas : Blog & Aku



Assalamualaikum... Apakah yang dimaksudkan 'Revolusi'?... Sebenarnya perkataan revolusi tersebut boleh dikaitkan dengan pelbagai maksud mengikut konteks dan cara penyampaian. Secara kebiasaanya kita boleh mendefinasikan Revolusi adalah sebagai sesuatu perubahan sosial dan kebudayaan secara radikal dan memberi kesan yang lebih baik dari yang sebelumnya.

Tujuan 'Entry' yang aku keluarkan kali ini adalah sekadar ingin memberi gambaran secara kasar perkembangan Blog aku yang baru berusia 1 tahun. Alhamdulillah setakat ini aku masih mampu bertahan untuk meneruskan perjuangan sebagai seorang Blogger walaupun ada waktu-waktunya aku berhenti untuk menulis dan berkongsi cerita di atas sebab-sebab yang tertentu yang tidak dapat aku elakkan.

Blog Aku didaftarkan pada bulan September 2010. Penglibatan awal aku sebenarnya bukanlah dengan kerelaan sendiri tapi di pujuk oleh Saudari Nikisa Izas yang pada masa itu sudah beberapa bulan berjinak-jinak dalam dunia blogger. Maka aku turutkan dengan permintaannya itu. Maka wujudlah Blog yang menggunakan nama East_Arm.blogspot.com. Akan tetapi Blog aku hanya tersadai tanpa apa-apa perkembangan sehinggalah pada 5 Disember 2010, rasa ingin berblogger timbul dalam hati kecil aku ini. Pada hari tersebut juga aku melakukan sesuatu perubahan kepada blog aku agar ia kelihatan sedikit menarik dan mampu mencetuskan minat yang lebih mendalam dalam dunia ini. Dengan itu, terhasillah Layout dan 'Header' yang pertama.


 Kemunculan pertama blog dengan imej yang agak simple dan isi kandungannya lebih kepada perkongsian minat dan hobi. Memandangkan aku masih baru dan sangat-sangat segar dalam bidang ini, maka ada saja perkara-perkara yang ingin aku lakukan untuk menjadikan blog aku lebih menarik dan tampak lebih hebat. Pada 23 Disember 2010, sekali lagi perbaharuan dilakukan dan terhasillah Header ke-2 Bagi Blog aku ini dengan menampilkan konsep animated header.

Izham Zainul

Aku menukarkan alamat blog aku kepada izhamzainul.blogspot.com. Kali ini aku mengetengahkan cara penyampaian isi kandungan yang lebih bersahaja dengan menggunakan bahasa pasar dan bahasa komunikasi harian. Isi kandungan pada masa itu masih lagi kepada penceritaan hobi dan ia turut ditambah dengan cerita-cerita berkenaan perjalanan kehidupan harian aku, dunia pekerjaan aku dan juga keadaan sekitar aku. Pada ketika ini minat aku kepada blog semakin menebal dan sangat kerap berblogging dan turut juga menjenguk-jenguk di laman blog-blog rakan yang lain. Banyak tips-tips yang aku guna pakai dan selain dari itu, aku juga seringkali menglibatkan diri dalam peraduan-peraduan yang dianjurkan para blogger lain. Semua itu dilakukan dengan hasrat supaya dapat bertukar-tukar link dan menambah kenalan dalam dunia maya ini.

Maka,  beberapa bulan yang berlalu, perjalanan blog aku agak baik dan berjalan dengan lancar. Akan tetapi, kusangkakan panas sampai ke petang rupanya hujan di tengahari. Aku mula dilanda kekangan kerja yang begitu banyak dan menyeksakan sehingga langsung tak dapat menjenguk Blog aku ini, apatah lagi mahu menjenguk rakan-rakan blogger yang lain. Hari demi hari berlalu sehinggalah pada 14 Jun 2011. Pada Hari tersebut aku agak lapang dan begitu teruja untuk melakukan perubahan yang drastik kepada blog ini. Maka sekali lagi Blog aku hadir dengan imej yang lebih baru dan juga dengan nama yang baru sehingga hari ini 7 Oktober 2011 masih aku gunakan.


Giorgio : Blog dan Aku, itulah nama yang sehingga kini masih diguna pakai. Isi kandungan blog ini pada awal-awal perubahan masih dikekalkan dengan gaya pengceritaan yang sebelumnya cuma dalam masa terdekat ini aku cuba muncul dengan kandungan yang lebih ilmiah dengan harapan ia boleh memberi manfaat kepada pembaca dan pengisian dalam diri dan masyarakat. Semoga Allah izinkan dan merahmati usaha aku untuk meneruskan perjuangan sebagai seorang blogger yang masih belum pasti dimana penghujungnya... Allahualam... Sekian, Terima Kasih.

8 comments:

  1. wah2..perjalanan seorang blogger tu :)semoga berjaya dalam sume hal :)

    ReplyDelete
  2. Selamat Ulangtahun yg ke 1tahun yea..semoga berjaya menjadi blogger yang dpt memberi ilmu dan tnjuk ajar yg baik:)

    ReplyDelete
  3. Roha: He3... Biase-biase jea... Thank's 4 wish.. :)

    ReplyDelete
  4. ♥ norlida ramli ♥ : Dlm plan nk tukar lagi tu... He3... Thank's...

    ReplyDelete
  5. Nikisa Izas: Terima kasih... smue ni atas jasa sedari gak... He3.. InsyaAllah... Amin... ;)

    ReplyDelete
  6. wah, dah 1 tahun.. tahniah!

    ~hepi blogging... :)

    ReplyDelete
  7. Cik Nurul: Thank's a lot... Hepi Blogging for U 2... :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...