Monday, October 24, 2011

Serabut Weh...

Serabut Weh...!!! Ha3... Ape bende serabut weh tu?... Serabut weh tu adalah loghat atau dialek dari sebuah negeri yang bergelar 'Serambi Mekah', iaitu Kelantan darul Naim... 'Serabut Weh' adalah  satu perkataan yang membawa maksud 'Tersangat Rimas'. Tapi ape yang aku nak kongsikan kali ini adalah berkenaan sebuah lagu dikir barat moden yang bertajuk 'Serabut Weh'. Lagu dikir barat moden ini adalah dari keluaran artis rakaman Naga Naga Studio. Lagu Dikir 'Serabut Weh' ini juga telah diambil dari lagu dangdut dari negara jiran iaitu Indonesia yang bertajuk 'Bete', nyanyian Manis Manja.

Video Klip Dikir barat moden 'Serabut Weh' yang asal tak sanggup aku nak sertakan sekali dalam Blog aku ni kerana, aku menyampah dengan aksi dan gaya gedik diorang menyanyi. Hal ini sedikit sebanyak boleh mencemarkan dan memalukan nama baik negeri Kelantan. Untuk pengetahuan semua, Syarikat Rakaman tersebut sebenarnya bukanlah dari negeri Kelantan tapi mereka datangnya dari Selatan Thailand. Apa yang mengelirukan kita hanyalah kerana dialek dan loghat bahasa mereka yang hampir sama. Seperti kata bidalan, 'Lembu punya susu, Sapi dapat nama'. Kalau korang nak tengok, jenguk jea terus dalam Youtube. Taknak wat semak dalam Blog aku ni..

Tapi ape yang menarik nak aku kongsikan adalah seorang Mamat Orang putih yang mampu memetik gitar dan menyanyikan lagu dalam dialek kelantan yang berpelatkan mat saleh. Aku 'Respect' habes la mamat ni.. Kita Orang Melayu dok sibuk-sibuk nak hafal lagu orang putih, tapi kita tak sedar, Orang putih pun turut berebut-rebut nak hafal lagu bahasa Ibunda kita. Jadi, kita patut berbangga menjadi anak melayu. Jadi... Layankan jeala...

video

Selain daripada itu, aku turut sertakan lirik dan chord gitarnye sekali... Blehla join skali ngan Mamat ni petik gitar...

Em  C       
Aku sikik pon tok heghe,
G                   D
Mu Ghoyak ado gewe,
Em                C
Aku sikik pon tok bimbe,
G                   D
Jate buke mo soghe..

Em               C                C
Saye bagi mu suko-suko... Suko,suko...
G                    D
Cinto bagi mu takdok gapo,

Em             C
Aku benci kepado mu,
C                    G
Aku pon raso doh jemu,
G             D
Mu gi la jauh dari ku,
D           Em
Aku Bose,Bose,Bose...

Em                  C
Bose tengok ko gayo mu,
C                   G
Dok tebeng depe mato ku,
G           D
Sikik pon aku tok lalu,
D                                Em  
Aku Bose,Bose,Bose... Ah... Serabut Weh...

( Em C G D )

13 comments:

  1. Terbaiklah..betul kata saudara giorgio izas..org putih pun dok sibuk nyanyi lagu kita tp kita kdg2 xhargai pun..ha3..kepada mat saleh ni anda mmg best..ha3..

    (org sini pun xlepas g nk ckp kelantan)huhu

    ReplyDelete
  2. Nikisa Izas: Kita kene bangga dengan bangsa dan bahasa kita.. Cik Nikisa kenala blaja bahasa Kelantan bg Fluent cket... barula Terbaekkk... Ha3... ;)

    ReplyDelete
  3. ha3..nanti tlg ajarkan k..jgn tersilap ajar plak nanti xfhm ape org lain ckp..ha3..

    *teringat peristiwa di putrajaya!!ha3

    ReplyDelete
  4. Nikisa Izas: Bleh... No halnye... Opss... PutraJaya punye hal... Ha3... itu die punye slanga terlebih pekat... Kui3... :P

    ReplyDelete
  5. kene try dengor lagu nih...tuan blog promote abis2..mesti best

    ReplyDelete
  6. Nikisa Izas: Ha3... KL le sangatkan... mane ade... Cume bahase Bro hari tu mmg x faham... Pekat sgt tuh... :)

    ReplyDelete
  7. Apodahjadi: He3... kene dengor, baru tau... Ha3... :P

    ReplyDelete
  8. hebatlaa..dia bleh hafal tuh..pehh..hebatt..

    ReplyDelete
  9. Mia Meymi: A'ah.. itu yg nk kene Tabik Spring... ;)

    ReplyDelete
  10. respect arhh !
    org putih leyh fhal lgu kita..ada dialek lak uhh.
    lirik lgu dy pown not bad.. trbaekk !!

    ReplyDelete
  11. eh video tu,,, walaupon buffer,,, sabo je tunggu. best2 tq share :D

    ReplyDelete
  12. aku nak jelaskan sikit, xde mat salleh yang "berebut2" nak hafal BM ni. tengok satu video terus kembang.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...