Wednesday, December 28, 2011

Operation Day... 21 Disember 2011

Assalamualaikum...
Hidup aku pada bulan ni boleh Diibaratkan seperti 'Chipsmore'.... Kejap ade, kejap tak de.. Macam-macam hal, sekejap tenggelam, sekejap timbul... So, begitu lamalah blog aku terbengkalai.. balik-balik entry same jea... So, pendapatan Blog aku pun makin menurun... Apa boleh buat, sudah tertulis itu saje rezeki Blog aku untuk bulan ini. Berbalik pada cerita yang ingin aku kongsikan... Pada 21 disember 2011, aku telah menjalani satu pembedahan kecil iaitu 'Tonsillectomy'...

Illustrasi Bahagian Tonsil yang Di bedah... (Palatine Tonsil)
Tonsil adalah salah satu kelenjar dalam tubuh badan manusia, ia berfungsi sebagai penapis kepada virus dan bakteria daripada memasuki saluran pernafasan kita. Namun, kadangkala ia tidak berfungsi dan tidak mampu lagi untuk menahan serangan virus dan bakteria. Akibatnya, tonsil mengalami radang atau inflamasi, ia membengkak dan boleh mencapai saiz yang besar sehingga menyempitkan laluan makanan seterusnya mengganggu sistem pernafasan.

Kebiasaannya, penyakit ini banyak dialami oleh kanak-kanak akan tetapi ia juga tidak terlepas pada yang sudah dewasa... Kesan daripada radang tonsil ni adalah, aku selalu dijangkiti demam selesema dan demam panas. Cuba bayangkan, dalam sebulan, 2-3 kali aku mengalami demam... So, ape yang boleh aku buat?... Sangat terbatas aktiviti aku jalani seharian. Daripada seorang yang sangat aktif terus jadi seorang yang lemah dan lesu. Untuk menyelesaikan masalah tersebut, maka aku telah membuat keputusan untuk menjalani pembedahan ini... Walaupun seram dan takut, aku terpaksa akur demi kesihatan aku di hari depan... HIDUP MESTI TERUS....

Pada 20 Disember 2011, sebelum menghadapi hari pembedahan aku perlulah ke Klinik E.N.T di Hospital Raja Perempuan Zainab 2 (HRPZ II) untuk membuat 'clarking' ataupun senang cerita datang nak buat pemeriksaan kesihatan seperti yang telah Di Oppointmentkan. Untuk menjalani pembedahan ini, aku perlulah dalam keadaan sihat dan jauh dari demam. Ujian darah juga turut dilakukan pada ketika ini. Selepas selesai, aku dikehendaki menurunkan tandatangan perjanjian menjalani pembedahan. mase fikiran aku masih berbelah bahagi... 50-50... Nak Operate ke Tak Nak.. So, selepas selesai membaca surat tersebut, aku pun bersetuju dan menurunkan tandatangan. Maka, pihak Hospital terus menguruskan penempatan aku di dalam ward.

Klinik Unit Ears, Nose & Throat (E.N.T)

Laluan daripada Klinik E.N.T ke Unit Hasil & Ward

Unit Hasil HRPZ II... Tempat Pendaftaran masuk Ward.
Segala urusan pendaftaran untuk menghuni ward perlulah dilakukan di Unit Hasil ini. Setelah selesai urusan pendaftaran maka aku telah ditempatkan di Ward Melati... Maka aku pun memulakan XPDC mencari ward yang dikatakan terletak pada tingkat 5...

Laluan ke Ward

Disebabkan Ward tersebur berada di tingkat 5, maka kenalah naik Lift.. Ding Dong....

Ward Melati... Ward Melati.... Ke Kiri

Antara jenis pesakit yang diletakkan di dalam ward ini.

Dah sampai pun... 
Sesudah tiba di Ward, sekali lagi pemeriksaan kesihatan dilakukan. Segala data kesihatan diambil dan aku telah ditempatkan pada Katil No. 12... Maka bergegaslah aku menuju ke katil sambil Ditemani Papa tersayang. (~_^)

Inilah katil yang mana aku habiskan masa hampir seminggu terlantar...

Maklumat Pesakit pada katil...
Pada hari tersebut aku ditinggalkan keseorangan tanpa penjaga kerana aku masih sihat dan aktif. Nak dijadikan cerita, hari pertama aku di sana telah menimbulkan pelbagai persoalan kepada Pak Cik- Pak Cik kat katil sebelah. Diorang tertanya-tanya, aku sakit ape sebenarnya?... Nampak Sihat jea... So, panjang lebarlah aku memberi penjelasan kepada Pak Cik - Pak Cik tersebut... Hari tersebut adalah hari aku ziarah-menziarahi ke setiap katil sambil menanyakan khabar jiran-jiran dalam ward tersebut.

Sempat lagi Berposing... He3... Untuk Kenangan... (~_^)

Eksoseris yang wajib Dipakai... Tag Nama tidak termasuk Jam Tangan... 

Jarum yang meyalurkan air... memang sangat tak selesa....
Peneman Dikala sunyi... Masa aku banyak habis pada membaca buku..
Pada 21 Disember 2011, tepat Pukul 2 petang, sesudah aku selesai menunaikan solat Zohor... Nama aku dipanggil... Aku Dikehendaki menukarkan pakaian aku pakai sekarang kepada Jubah Operation... Seksi betul jubah tu... Dengan Bantuan Mummy tercinta, dia tolong ikatkan tali pada jubah tersebut. Maka, aku setelah selesai, aku mula ditolak menggunakan katil ke Bilik Pembedahan... Masa tu, ALLAH Ta'ala sajalah yang tahu perasaan aku... Seram Sejuk... mulut aku tak lepas dari bertasbih dan berselawat...

Setelah tiba Di bilik Pembedahan, Aku disoal beberapa tentang identiti aku dan ditanya berkenaan tandatangan yang aku turunkan pada surat perjanjian. Setelah selesai sesi tersebut, para Doktor memperkenalkan diri masing-masing dan tugas-tugas yang akan mereka buat dalam pembedahan tersebut... Selepas itu, Ubat pelali mula dimasukkan ke dalam tubuh badan aku dan aku dikehendaki bernafas menggunakan bantuan gas Oksigen... Salah seorang Doktor pakar tersebut meminta aku supaya melafazkan dua kalimah syahadah... 

  أشهد أن لا إله إلا ألله وأشهد أن محمدا رسول الله
 Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang sebenarnya melainkan Allah, dan Aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah

Setelah selesai melafazkan ayat tersebut, Aku terus kaku membisu..... Langsung tak sedar dan tak ingat ape-ape... masa silih berganti maka aku mula dikejutkan... Dalam keadaan yang separuh sedar aku dipindahkan ke Ward kembali. Maka pada hari tersebut aku langsung tak boleh nak bangun dan berbuat ape-ape. Hanya sekadar mampu membuka mata untuk melihat jam di Dinding.

Begitulah serba sedikit cerita pengalaman hari pembedahan aku. Selama hampir seminggu aku di dalam Ward. So, selama seminggulah juga aku langsung tak berpeluang berBlog Walking... Di kesempatan ini aku ingin mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada Adik Bongsu Aku E-One yang sanggup menemani aku selama seminggu di Hospital, tidak lupa juga pada Mummy dan Papa aku yang tiap-tiap hari datang menjenguk aku walaupun lokasi rumah aku dan Hospital agak jauh... Terima Kasih juga pada saudara mara aku yang sudi datang menziarahi aku, Terima Kasih juga pada Doktor dan Nurse yang banyak membantu sepanjang aku Di sana... Semoga ALLAH membalas budi kalian semua... insyALLAH... dan ketika aku sedang menulis ni, aku masih kesakitan walaupun tidaklah seperti kesakitan pada hari pertama... Sekian... (~_^)

3 comments:

  1. ayg pun risaukan syg juga tp jauh xdpt nk g melawat..huhu..syukurlah dh selamat dan semoga sihat cepat:)

    ReplyDelete
  2. waaa..kesiannya...
    moga sentiase sihat...:)

    ReplyDelete
  3. menyeramkan baca kisah ni. tapi pengalaman paling berharga saya rasa. :|

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...